PENGENALAN
- Alat pengarangan merupakan alat yang bertanggungjawap untuk menggabungkan data supaya ia dapat dipersembahkan untuk pembelajaran, latihan mahupun untuk hiburan.
 - Pengarangan (authoring) merujuk kepada pengaturcaraan yang dibuat oleh bukan pengaturcara (programming by non-programmers).
 - Alat pengarangan merujuk kepada perisian yang akan digunakan.
 
4 PERSPEKTIF ALAT PENGARANGAN
- ALATAN (TOOLS)
 - Pakej perisian yang mengarang produk multimedia.
 - Termasuk pengaturcaraan (C++) dan perisian grafik (Photoshop).
 - PRODUK (ATAU APLIKASI)
 - Hasil dari gabungan kandungan/prosidur dengan menggunakan alat pengarangan.
 - PEMBANGUN
 - Pengaturcara (programmer), pengarang (author) multimedia dan pereka (designer) produk multimedia.
 - PENGGUNA
 - Pelanggan yang menggunakan produk multimedia.
 
PEMILIHAN ALATAN MULTIMEDIA
- Alat pengarangan bagi multimedia adalah berbeza-beza dari aplikasi pemproses kata yang mudah sehinggalah ke persekitaran multimedia yang kompleks.
 - Pemilihan alat untuk membangunkan produk multimedia bergantung kepada bilangan keperluan yang dikehendaki oleh pengguna.
 
KRITERIA PEMILIHAN ALATAN
- FUNGSI
 - Pemahaman yang lengkap bagaimana produk akan terhasil, selalunya bergantung kepada padangan dari pengguna.
 - KANDUNGAN
 - Format, bilangan atau jenis data yang akan digunakan di dalam produk tersebut.
 - PERKAKASAN
 - Platform perkakasan yang dijangka untuk ‘run’ produk.
 - Ia juga meliputi keperluan paparan dan juga kemudahan audio dan video.
 - PERISIAN
 - Keperluan perisian seperti system pengendalian (operating system) ataupun antaramuka dengan perisian lain seperti pangkalan data.
 - PERSEMBAHAN
 - Kelajuan dan keberkesanan yang dijangka semasa menggunakan produk.
 - Selalunya memerlukan ruang storan yang besar kerana menyimpan data yang terdiri dari pelbagai media.
 - ANTARAMUKA PENGGUNA
 - ‘screen layout’, persembahan data, kedudukan kawalan dan visual kepada pengguna.
 - Anataramuka pengguna bergantung kepada kebolehan pengguna itu sendiri.
 - Jadi, pembangun perlu tahu setakat mana pengetahuan atau kemahiran pengguna.
 - Jika pengguna kurang mempunyai pengetahuna komputer, antaramuka mestilah mudah dan ringkas.
 - PANGKALAN DATA
 - Pembangun perlu tentukan samada produk memerlukan pangkalan data atau tidak.
 - Ini selalu bergantung kepada bilangan data yang perlu disimpan di dalam produk.
 - ‘MAINTENANCE AND UPDATE’
 - Kebanyakan produk multimedia sentiasa berubah dan dikemaskini kandunganya.
 - Maka ia memerlukan sokongan sepanjang masa supaya pengguna tidak bertukar ke produk yang lain.
 
CIRI ALATAN MULTIMEDIA
- MUKA (PAGE)
 - Muka disini mempunyai istilah yang berbeza bergantung kepada produk yang digunakan.
 - Antara istilah lain yang biasa digunakan ialah bingkai (frame), pentas (stage), template ataupun tertingkap (window).
 - Muka berperanan sebagai bekas (container) untuk objek lain seperti teks, grafik atau kawalan (eg : buttons).
 - Selalunya ia berupaya menyediakan kesan (effects) pada paparan seperti ‘fade in/out’ pada skrin.
 - KAWALAN
 - Kawalan membenarkan pengguna untuk berinteraksi dengan produk.
 - Kawalan juga digunakan untuk menguruskan aliran data, mengumpul data ataupun menguruskan objek seperti ‘zooming’ dan kawalan video.
 - DATA
 - Data bergantung kepada alat pengarangan yang digunakan.
 - Data akan disimpan sebagai sebahagian daripada aplikasi atau sebagai fail luar yang akan dicapai apabila program dilarikan.
 - Data yang disimpan di dalm apliaksi dapat dicapai dengan lebih pantas berbanding dengan yang disimpan di luar aplikasi.
 - Tetapi data yang disimpan di luar memerlukan masa yang singkat untuk memulakan program.
 - Lagi kebaikan penggunaan data luaran ialah jika pengemaskinian dilakukan, ia tidak akan melibatkan laat pengarangan langsung.
 - Jenis-jenis data termasuklah :
 - Teks
 - Grafik
 - Audio
 - Video
 - Pangkalan data
 - LARIAN (EXECUTION)
 - Larian merupakan proses yang mengawal persembahan dan jujukan aplikasi.
 - 2 aspek penting : perkakasan dan perisian.
 - Perkakasan memerlukan ingatan yang besar dan kelajuan pemproses yang tinggi.
 - Manakala perisian pula sering bertukar versi dan cepat berkembang.
 - Selalunya ia merupakan aturcara komputer aras tinggi
 





0 comments:
Post a Comment